Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Av Ground dude
Det moderne moralske aristokratiet – de sosialliberale, venstrevridde vokterne av anstendighet – fremstår som samvittighetens selverklærte høyborg. De marsjerer ikke i gatene, de hersker fra seminarrom, aviskronikker og paneldebatter. De bærer ikke våpen, de bærer meninger – i tråd med det riktige narrativet, selvsagt.
De sier de er for klima, rettferdighet og antirasisme – men aldri på en måte som koster dem noe personlig. De bor langt unna konsekvensene av politikken de forkynner. De roper om solidaritet, men går aldri glipp av flypoeng. De er revolusjonære, så lenge revolusjonen inkluderer catering.
Og verst av alt: de tror fullt og fast at de er de gode. Ikke fordi de gjør det gode – men fordi de mener det rette. De tror det holder å stå på den riktige siden i et kommentarfelt, så slipper de å stå oppreist i virkeligheten.
Men dette er ikke bare harmløs dobbeltmoral. Dette er den typen mennesker historien advarer oss mot: de ideologisk rette, men moralsk blinde. De som fraskriver seg ansvar og kaller det fellesskap. De som følger systemet så lydig at de ville vært perfekte fangevoktere – ikke fordi de hater, men fordi de ikke tenker. De følger bare ordre, narrativ og konsensus, med et selvgodt smil.
Og akkurat derfor er de farlige.
Det er disse menneskene vi må lære å gjenkjenne – ikke bare i mediene, i akademia og i byråkratiet, men også på stemmeseddelen. Når valget kommer, og det gjør det snart, må vi spørre oss: Stemmer vi på folk med ryggrad, eller på folk som bare venter på neste offisielle mening å papegøye?
Vi trenger ikke flere føyelige administratorer av ideologi. Vi trenger folk som står for noe, også når det koster. Som ikke lar seg styre av hva som er sosialt akseptert, men av hva som er moralsk riktig.
For historien viser oss én ting klart: De farligste menneskene er sjelden de som roper høyt – det er de som smiler bredt og gjør som de får beskjed om.