Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
I hundrevis av år har Europa vært blant verdens tryggeste og mest velfungerende sivilisasjoner. Spesielt etter 1945 har vi levd i en enestående periode med fred, velstand og lav kriminalitet.
Men nå er den perioden under press – og mye tyder på at den går mot en slutt.
Hvorfor?
Fordi vi de siste 30–40 årene har importert millioner av mennesker fra kulturer og land som er svært forskjellige fra vår egen. Spesielt innvandring fra muslimske land (MENA) har skapt mønstre som gjentar seg i land etter land:
- Eksplosjon i voldtekt og seksualforbrytelser (Sverige har Europas høyeste tall, og innvandrere fra visse land er kraftig overrepresentert)
- Gjengvold, skuddoppgjør og no-go-områder i Sverige, Frankrike, Belgia og Tyskland
- Islamistisk terror og radikalisering
- Parallellsamfunn der sharia, æresvold og parallelle normer utfordrer europeisk lov
- Lav integrering på sentrale verdier som likestilling, ytringsfrihet og sekularisme
De fleste andre innvandrergrupper (østasiater, indianere, østeuropeere) integreres langt bedre. Problemet er ikke innvandring generelt – det er spesifikt masseinnvandring fra høyrisikoområder med helt andre verdier og lav tillit til vestlige institusjoner.
Polen, Ungarn og Slovakia viser at det går an å unngå mye av dette ved å holde slik innvandring på et minimum. De er fortsatt blant Europas tryggeste land.
Europa var trygt fordi vi hadde høy tillit, kulturelt samhold og felles «kristne» verdier. Når man raskt endrer befolkningssammensetningen med grupper som ikke deler disse verdiene, oppstår friksjon, kriminalitet og sosial oppløsning.
Dette er ikke hat. Det er observasjon av virkeligheten.
Spørsmålet er ikke lenger om vi har et problem – det er om vi våger å innrømme det før det er for sent.
Hva tenker du? Er det mulig å snu utviklingen, eller er det allerede for sent?
Del gjerne om du tør.
Norge først. Europa først. 🇳🇴