Grønn tvang: Nå vil EU kvitte seg med bilen din
Illustrasjon med KI, ChatGPT/ Dall-E.

Grønn tvang: Nå vil EU kvitte seg med bilen din

Produksjon av nye biler, særlig elbiler, medfører betydelige CO₂-utslipp og store inngrep i natur og ressurser.

Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Av Vidar Skaret, leder Norgesdemokratene Elverum 

Det som i utgangspunktet fremstilles som tiltak for økt sikkerhet og bedre miljø, er i realiteten et målrettet press mot personbilen og vanlige menneskers mobilitet. EUs forslag om årlig EU-kontroll og strengere utslippskrav for eldre kjøretøy, særlig dieselbiler, vil tvinge titusenvis til å skrote biler som fortsatt fungerer godt – ikke fordi de er trafikkfarlige, men fordi de ikke passer inn i en politisk styrt fremtidsvisjon.

Denne utviklingen må ses i lys av Agenda 2030, FNs bærekraftmål som har som ambisjon å transformere samfunnet for å oppnå klimamål og «grønnere» livsstil. Men mange av tiltakene har en tendens til å ramme bredt og urettferdig, særlig folk uten økonomisk handlingsrom til å kjøpe nye elbiler eller bo sentralt med tilgang på kollektivtransport.

Det paradoksale – og lite diskuterte – er at det klart mest miljøvennlige ofte er å bruke bilen du allerede har, så lenge den er i god teknisk stand. Produksjon av nye biler, særlig elbiler, medfører betydelige CO₂-utslipp og store inngrep i natur og ressurser. Å tvinge folk til å skrote fullt brukbare kjøretøy før tiden, under dekke av miljøhensyn, er derfor både etisk og miljømessig betenkelig.

De nye kravene vil øke kostnadene for bileiere, gjøre EU-kontrollen mer omfattende og vanskeliggjøre hverdagen – særlig i distriktene. Dette er ikke lenger bare miljøpolitikk. Det er sosial ingeniørkunst. Ved å gjøre det stadig dyrere og mer komplisert å eie en bil, formes folks atferd i retning av politisk ønskede løsninger – uavhengig av hva som er praktisk, økonomisk og sosialt bærekraftig for den enkelte.

NAF og tyske ADAC peker på at tekniske feil sjelden er årsaken til ulykker, og at eksisterende kontrollregime allerede er strengt nok. Det handler derfor ikke om å redde liv, men om å forme samfunnet – og det uten en åpen demokratisk debatt om konsekvensene for vanlige folk.

Er vi vitne til en grønn omstilling – eller en styrt avvikling av folks frihet og mobilitet?

Les mer om EU-kommisjonens forslag her: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_25_1083

Siste fra Blog

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.