Les Kristians forfatterprofil med alle hans artikler.
Etter at AC/DC i går hadde sin gigantkonsert i Oslo i går, er det passende å skrive om deres kanskje aller mest ikoniske låt, selv om det er vanskelig å velge, Hells Bells. De fleste husker det legendariske gitarriffet og energien i denne låten, men ser vi på teksten, er den brutal, meget brutal. Min gjendikting:
Jeg er dundrende torden, pøsende regn
Jeg kommer på som en orkan
Mine lyn flerrer himmelen
Du er bare ung, men du kommer til å dø
Jeg tar ingen fanger; jeg sparer ingen liv
Ingen vil kjempe mot
Jeg har min klokke; jeg skal ta deg til Helvete
Jeg skal ta deg; Satan ta degHelvetes klokker
Helvetes klokker, du fikk meg til å ringe
Helvetes klokker, jeg er brennende het
Helvetes klokkerJeg skal gi deg mørke frysninger opp og ned ryggmargen din
Hvis du liker ondskap, da er du min venn
Se det flerrende lynet når jeg deler natten
Hvis det gode er til venstre, holder jeg til høyre
Jeg tar ingen fanger, sparer ingen liv
Ingen kjemper mot
Jeg har min klokke; jeg skal ta deg til Helvete
Jeg skal ta deg; Satan skal ta degDisse klokkene, jeg er brennende het
Helvetes klokker, Satan kommer til deg
Du bringer dem inn, det er brennende hett
Helvetes klokker, over himmelen
Helvetes klokker, de slår deg ned
Helvetes klokker, de drar deg ned
Helvetes klokker, de skal splitte natten
Helvetes klokker, det er ingen vits i å kjempe
Helvetes klokker
Bli med på en reise inn til Fallujah, Irak, sammen med US Marines og Satan på lag i november / desember 2004.
Slaget om Fallujah var det største i Irak-krigen i 2004, og det var her US Marines virkelig skulle vise seg frem. Den mest populære sangen de spilte var Hells Bells av AC/DC, og dette ble spilt over høyttalere som en del av den psykologiske krigføringen.
Skru volumet på fullt, og du har kanskje andre perspektiver etter å ha lest den norske oversettelsen:
Det er ikke vanskelig å forstå adrenalinrushet soldatene føler når de er under ild. Og det er lett å forståforstå at soldatene brukte denne sangen til å få utløp for råskapen, brutaliteten og krigerinstinktet.
Å være under direkte ild, kjenne kuler og granater suse forbi, for så å overleve gir en følelse av å være i live. For egen del er jeg glad for at jeg har denne erfaringen som krigsreporter for Aftenposten.
For min del var det en god opplevelse å vite at jeg kan reagere rolig i pressede situajsoner, under ild, men for alt for mange kan slike opplevelser være deres eget Helvete.
Unge soldater blir brukt til å fremme USAs hegemoni, og etter Irak-krigen, tok 22 amerikanske veteraner livet sitt hver dag. I dag har vi en lignende statistikk.
For russere, ukrainere og andre som kjemper i Ukraina, snakker vi om en hel generasjon som er ødelagt av PTSD. Hvorvidt AC/DC tror på Satan når de synger om Satan er usikkert. Kanskje er det et markedsføringstriks? Men krig er helvete, uansett hvem som starter krigene.
Det må være en kristenplikt å alltid være mot krig.