Et iransk missil blir avfyrt under en militærøvelse i Persiabukta, 20. august 2025. Foto fra Press TV.
Et iransk missil blir avfyrt under en militærøvelse i Persiabukta, 20. august 2025. Foto fra Press TV.

Irankrigens utviklingsfase – «Hvem vil blunke først»

Pluto med siste nytt fra Iran-krigen.

Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.

Av Pluto (Disqus-profil), mer av Pluto på UF.

Her er de viktigste nyhetspunktene – 08.05.26:

  • Det amerikanske militæret sier at de traff to iransk-flaggede oljetankskip som forsøkte å gå inn i en iransk havn i Omanbukta – den andre dagen på rad med marinekonfrontasjoner.
  • Irans militære kritiserer «fiendtlige» amerikanske handlinger mot iranske handelsfartøy og sier at marinen svarte med gjengjeldelses-ild, men situasjonen er nå «rolig».
  • Minst én sjømann ble funnet død etter USAs angrep på et iransk skip torsdag kveld, mens ti andre sjøfolk er såret og fire er savnet.
  • Dødelige israelske angrep fortsetter i Sør-Libanon, med minst 20 drept i en av de dødeligste dagene siden krigen med Hizbollah startet 2. mars, meldte det nasjonale nyhetsbyrået.
  • Irans utenriksminister Abbas Araghchi sier at «hver gang en diplomatisk løsning er på bordet, velger USA et hensynsløst militært eventyr», mens et amerikansk fredsforslag fortsatt er under vurdering.

¤¤¤¤¤

Iran og USA venter på å se «hvem som vil blunke først»

En analytiker advarer om at de siste sammenstøtene i Hormuzstredet kan markere starten på Irans «militære reaksjon på den fortsatte marineblokaden».

Abas Aslani, seniorforsker ved det Teheran-baserte Center for Middle East Strategic Studies, sa at begge sider har ventet på å se «hvem som ville blunke først» i forhandlingene, men spenningene ser nå ut til å eskalere før noen av sidene gir etter.

«Iran er ikke villig til å overgi seg, slik USA krever», sa Aslani til Al Jazeera, og advarte om at enhver feilberegning fra noen av sidene kunne eskalere den turbulente situasjonen ytterligere.

X: USAs sentralkommando (CENTCOM): «Bilder av USS Truxtun (DDG 103), USS Rafael Peralta (DDG 115) og USS Mason (DDG 87) i drift i Midtøsten. De tre destroyerne seiler for tiden i Arabiahavet for å støtte blokaden mot Iran. Per i dag har CENTCOM-styrker  omdirigert 57  kommersielle fartøy og  satt fire ut av spill  for å forhindre at skipene går inn i eller forlater iranske havner»:

¤¤¤¤¤

Al Jazeera: Irans president sier at «kolonialisme og utnyttelse» ikke har noen plass i verden

Irans president Masoud Pezeshkian (arkivbilde).

President Masoud Pezeshkian sier at Iran vil fortsette å søke «vennlige forbindelser» med land basert på gjensidig respekt og felles interesser, samtidig som de avviser enhver form for «kolonialisme».

«Kolonialisme og utnyttelse vil ikke ha noen plass i fremtidens verden», sa Pezeshkian. «Akkurat som toleranse er forankret i vårt folks kultur, skinner kampen mot undertrykkelse gjennom hele landets historie.»

Uttalelsen hans kommer samtidig som Iran fortsetter å drøfte det siste amerikanske fredsforslaget og følger en rekke marinekonfrontasjoner i og rundt Hormuzstredet som har økt spenningen.

X: Press-TV – Irans president Masoud Pezeshkian sa at kolonialisme og utnyttelse ikke vil ha noen plass i morgendagens verden, og bekreftet dermed Teherans forpliktelse til å utvide vennskapelige forbindelser basert på gjensidig respekt og felles interesser.

«Den islamske republikken Irans definitive politikk er å utvide vennskapelige forbindelser med gjensidig respekt og basert på felles interesser», skrev Pezeshkian på X på fredag.

«Kolonialisme og utnyttelse av samfunnet vil ikke ha noen plass i fremtidens verden.»

Presidenten understreket at Irans identitet er forankret i både toleranse og motstand mot undertrykkelse.

«Akkurat som toleranse er forankret i vårt folks kultur, skinner kampen mot undertrykkelse i dette landets historie», sa han. «Denne identiteten vil fortsette for å fremme Irans navn»:

¤¤¤¤¤Press-TV: Iranere bøyer seg aldri for press, sier Araghchi etter USAs brudd på våpenhvilen.

Tusenvis av teheranere samles på Enqelab-plassen 30. april 2026 for å uttrykke støtte til iranske styrker i møte med amerikansk-israelsk aggresjon. Foto: |Press TV.

Irans utenriksminister Abbas Araghchi har advart om at USA har en tendens til å ty til militær eventyrlyst nettopp når en diplomatisk løsning virker nært forestående, samtidig som han understreker at Den islamske republikk aldri vil gi etter for press.

«Hver gang en diplomatisk løsning er på bordet, velger USA et hensynsløst militært eventyr. Er det en grov presstaktikk? Eller resultatet av en spoiler som nok en gang lurer presidenten inn i en ny hengemyr?» skrev Araghchi på den sosiale medieplattformen X på fredag.

«Uansett årsak, er resultatet det samme: Iranere bøyer seg aldri for press, og diplomati er alltid offeret», la han til.

Utenriksministerens bemerkninger kom etter at Bahman-piren på Irans Qeshm-øy ble angrepet sent torsdag kveld under en voldsom skuddveksling mellom iranske væpnede styrker og fiendtlige enheter som opererte nær Hormuzstredet.

Ifølge Irans nyhetsbyrå Fars ble deler av handelsområdet ved den viktige Bahman-piren på Qeshm-øya truffet og delvis skadet under konfrontasjonen.

Dette kom samtidig som iranske soldater reagerte avgjørende på fiendtlige handlinger i den strategiske vannveien, og tvang angriperne til å trekke seg tilbake etter å ha pådratt seg tap.

Flere eksplosjonslyder ble også hørt i nærheten av den sør-iranske byen Bandar Abbas.

Fox News rapporterte at det amerikanske militæret utførte angrep på havnene Qeshm og Bandar Abbas, men hevdet at disse angrepene ikke betyr starten på krig.

Mens det israelske regimets nettverk i24NEWS hastet med å sitere en israelsk kilde som hevdet at «Israel ikke har noen tilknytning til kveldens hendelser i Iran», har andre rapporter, inkludert fra kilder i selve regimet, pekt direkte på UAE-jagerfly som utførte bombingen.

Irans nyhetsbyrå Tasnim fremhevet klare indikasjoner på fiendtlig involvering fra De forente arabiske emirater, og beskrev De forente arabiske emiraters regjering som en ren stedfortreder og et verktøy i hendene på det sionistiske regimet.

Det er ikke rapportert om tap etter angrepet på den sivilt-orienterte kommersielle piren, noe som understreker presisjonen i iranske forsvarstiltak selv under direkte provokasjon.

Andre steder i bemerkningene sine avfeide Araghchi medierapporter som siterte en amerikansk tjenestemann som sa at Iran beholder «omtrent 75 % av sine mobile utskytningsramper fra før krigen og omtrent 70 % av sine missillagre fra før krigen».

«CIA tar feil. Vår missilbeholdning og vår utskytningskapasitet er ikke på 75 % sammenlignet med 28. februar. Det riktige tallet er 120 %.»

«Når det gjelder vår beredskap til å forsvare vårt folk 1000 %», understreket han.

USA og Israel startet en ny runde med luftangrep mot Iran 28. februar, omtrent åtte måneder etter at de utførte uprovoserte angrep på landet.

Aggresjonen ble lansert samtidig som Teheran og Washington hadde holdt tre runder med indirekte forhandlinger i den omanske hovedstaden Muscat og den sveitsiske byen Genève, og planla å åpne tekniske samtaler i Wien i Østerrike.

Iran begynte raskt å gjengjelde angrepene ved å avfyre ​​missiler og droneangrep mot de israelsk okkuperte områdene, samt mot amerikanske baser og interesser i land i regionen.

En pakistansk-meklet to ukers våpenhvileavtale ble meglet inn 8. april, noe som muliggjorde forhandlinger i Islamabad, hvor Iran foreslo en tipunktsplan som krevde tilbaketrekking av amerikanske tropper og oppheving av sanksjoner.

Til tross for 21 timer med intensive samtaler 11. og 12. april, returnerte den iranske delegasjonen til Teheran uten en avtale, med henvisning til dyp mistillit til at Washington ville overholde sine forpliktelser.

Iran har uttalt at enhver gjenopptagelse av våpenhvileforhandlingene er betinget av at den ulovlige amerikanske marineblokaden mot Iran oppheves, noe tjenestemenn hevder utgjør et brudd på våpenhvilen.

¤¤¤¤¤

Press-TV: Iran kritiserer amerikanske brudd på våpenhvile, sier Washington fanget i «selvskapt hengemyr»

Det iranske utenriksdepartementets bygning i Teheran. Press TV.

Irans utenriksdepartement har sterkt fordømt amerikanske aggresjonshandlinger mot iranske oljetankere og kystinfrastruktur, og beskrevet angrepene som et åpenbart brudd på våpenhvileavtalen.

Det amerikanske militæret angrep to iranske oljetankere nær havnen i Jask og Hormuzstredet sent torsdag og tidlig fredag, samtidig som de utførte angrep på flere kyststeder med utsikt over den strategiske vannveien.

Angrepene ble møtt med en «kraftig respons og et hardt slag» fra de iranske væpnede styrkene, sa departementet i en uttalelse fredag.

Fiendene, het det, klarte ikke å oppnå sine «ulovlige mål».

Ministeren sa at aggresjonen klart har brutt en våpenhvileavtale som ble inngått mellom Teheran og Washington i begynnelsen av april.

X: «Opptak fra den kraftige responsen som de iranske væpnede styrkene utførte mot USA i Hormuzstredet etter bruddet på våpenhvilen»:

Han fordømte også motstridende oppførsel og provoserende retorikk fra amerikanske tjenestemenn, og sa at Trump-administrasjonens handlinger avslører «desperasjon, forvirring og en dyp manglende evne» til å finne en vei ut av sin «selvskapte hengemyr».

Departementet gjentok Irans besluttsomhet om å forsvare sin suverenitet og territoriale integritet, og oppfordret FNs sikkerhetsråd og generalsekretæren til å oppfylle sitt ansvar for å ivareta internasjonal fred og sikkerhet.

Irans utenriksdepartement advarte også om at enhver «likegyldighet eller ettergivenhet» fra FN overfor Washingtons «lovløshet og useriøse oppførsel» ville føre til farlige konsekvenser, og la til at nylige hendelser har gjort det klart at den amerikanske militære tilstedeværelsen i Persiabukta og Omanhavet «ikke har bidratt til regional stabilitet eller sikkerhet; snarere har den i seg selv blitt en kilde til usikkerhet med vidtrekkende regionale og globale konsekvenser».

Departementet gjentok også Irans forpliktelse til en politikk med godt naboskap og respekt for regionale staters suverenitet, og oppfordret land i Vest-Asia til å arbeide mot en regional sikkerhetsmekanisme basert på kollektiv tillit og fri for utenlandsk intervensjon.

Som svar på angrepet på iranske tankskip og sivile områder på Qeshm-øya, angrep Irans marinestyrker amerikanske destroyere med cruisemissiler og kampdroner nær Hormuzstredet.

Timer senere hevdet Donald Trump at våpenhvilen fortsatt var i kraft, og forsøkte å bagatellisere utvekslingen.

Etterretningsovervåking utført etter Irans gjengjeldelsesangrep bekreftet imidlertid «betydelig skade» på amerikanske militære eiendeler.

Med et spisst budskap rettet mot Washington og dets regionale allierte, skrev talsperson for utenriksdepartementet, Ismail Baghaei, senere i et innlegg på X at «de ser en løves hoggtenner blottet; tro da ikke at løven smiler».

¤¤¤¤¤

Xinhua: USAs president Donald Trump stanset i all hast planene om å eskortere skip gjennom Hormuzstredet etter at Saudi-Arabia blokkerte USA fra å bruke landets baser og luftrom til operasjonen, rapporterte NBC News onsdag, med henvisning til to amerikanske tjenestemenn.

Trumps kunngjøring om «Prosjekt Frihet» på sosiale medier skal angivelig ha gjort den saudiske ledelsen sint.

En samtale med den saudiske kronprinsen Mohammed bin Salman Al Saud løste ikke problemet, noe som tvang Trump til å sette planene om å gjenvinne amerikansk militær tilgang til det kritiske luftrommet på vent.

¤¤¤¤¤

Xinhua: USA og Iran i nye sammenstøt ved Hormuzstredet.

Dette bildet som ble lagt ut på sosiale medier 29. mars 2026 viser et ødelagt AWACS-fly (Airborne Warning and Control System) fra det amerikanske flyvåpenet, brukt i angrep mot Iran, i etterkant av et presist iransk missilangrep mot Prince Sultan flybase i Saudi-Arabia. Foto: Press TV.

Irans øverste militære kommando sa torsdag kveld at det amerikanske militæret angrep to iranske skip nær Hormuzstredet og samtidig utførte luftangrep på sivile områder i Sør-Iran i samarbeid med noen land i regionen.

Angrepet fra det amerikanske «aggressive og terroristiske» militæret brøt våpenhvilen mellom Iran og USA, sa Ebrahim Zolfaghari, talsmann for Khatam al-Anbiya-hovedkvarteret, ifølge iranske medier.

Et av skipene som ble angrepet var en oljetanker som var på vei fra iransk territorialfarvann nær Jask mot Hormuzstredet. Det andre var på vei inn i vannveien nær Fujairah i De forente arabiske emirater, ifølge Zolfaghari. Han opplyste også at de sivile områdene som ble angrepet inkluderte Bandar-e Khamirog Sirik i Hormozgan-provinsen.

Han sa at Irans væpnede styrker svarte umiddelbart med å angripe amerikanske militærskip øst for Hormuzstredet og sør for Irans havn i Chabahar, og at angrepene forårsaket betydelig skade.

Zolfaghari advarte om at Iran utvilsomt vil reagere kraftig på enhver aggresjon.

Iran sier de vil gjengjelde

Den iranske revolusjonsgarden uttalte tidlig fredag ​​at iranske styrker hadde utført en «storstilt og koordinert presisjonsoperasjon» med ballistiske missiler, antiskipsmissiler og eksplosive droner mot amerikanske destroyere.

Ifølge Revolusjonsgarden viste etterretningsvurderinger «betydelig skade» på amerikanske skip, noe som fikk tre destroyere til å trekke seg tilbake fra området rundt Hormuzstredet.

USA: Handlet i selvforsvar

Den amerikanske sentralkommandoen, CENTCOM, uttalte i en uttalelse at amerikanske styrker hadde avvist «uprovoserte iranske angrep» og svart med angrep i selvforsvar da amerikanske krigsskip passerte gjennom Hormuzstredet.

CENTCOM uttalte videre at de «ikke søker eskalering, men fortsatt er forberedt på å beskytte amerikanske styrker».

USAs president Donald Trump sa torsdag at ingen skader var påført de tre toppmoderne amerikanske destroyerne som nettopp hadde forlatt Hormuzstredet.

I et innlegg på TruthSocial sa Trump at Iran hadde lidd store skader og truet med at fremtidige angrep ville bli «mye hardere og mye mer voldelige».

I mellomtiden siterte Fox News-korrespondent Jennifer Griffin en høytstående amerikansk tjenestemann som sa at det amerikanske militæret hadde utført angrep på Irans havnebyer Qeshm og Bandar Abbas, men la til at det ikke handlet om å gjenoppta krigen eller bryte våpenhvilen.

Trump setter eskorteoperasjonen på pause

Tidligere annonserte Trump at Project Freedom, den amerikanske militæroperasjonen for å eskortere handelsskip gjennom Hormuzstredet, ville bli satt på pause for å se om en fredsavtale kunne oppnås med Teheran.

Trump sa at avgjørelsen ble tatt etter en forespørsel fra Pakistan og andre land, samt på grunn av de «betydelige fremskrittene» som er gjort mot en fullstendig og endelig avtale med iranske representanter.

Operasjonen varte i litt under 48 timer før den ble avlyst.

¤¤¤¤¤

Nyhetsnotiser – Krigen mot Iran

# Iran anklager USA for å ha brutt våpenhvilen

En talsperson for Irans Khatam al-Anbiya-hovedkvarter sier at USA har brutt våpenhvilen ved å målrette et iransk oljetankskip som beveger seg fra iransk kystfarvann i Jask-regionen mot Hormuzstredet, samt et annet skip som går inn i Hormuzstredet overfor UAE-havna i Fujairah, ifølge Irans kringkaster IRIB.

I en uttalelse sa talspersonen at USA også «utførte luftangrep mot sivile områder i samarbeid med noen land i regionen på kysten av Khamir, Sirik og Qeshm-øya».

Irans militære «angrep også umiddelbart og som gjengjeldelse amerikanske militærfartøy øst for Hormuzstredet og sør for Chabahar havn, og forårsaket betydelig skade på dem», heter det i uttalelsen.

Talspersonen advarte USA og dets allierte om at Iran «vil gi et knusende svar på enhver aggresjon … uten den minste nøling».

*****

#USA bekrefter «selvforsvarsangrep» – Iran sier våpenhvilen ble brutt

USA bekrefter at amerikanske styrker forsvarte «uprovoserte» iranske angrep på amerikanske krigsskip og svarte med selvforsvarsangrep.

Dette er hva den amerikanske sentralkommandoen skriver X. på

Dette kommer etter at Iran anklaget USA for å ha brutt våpenhvileavtalen ved å angripe to iranske oljetankere i Hormuzstredet.

*****

#Amerikanske militærangrep i Iran

Det amerikanske militæret utførte torsdag angrep på Irans Qeshm-havn og Bandar Abbas, opplyser en journalist i Fox News i et innlegg på X, som viser til en høytstående amerikansk tjenestemann.

Det melder nyhetsbyrået Reuters.

Tidligere torsdag kveld ble det meldt om flere høye smell og eksplosjoner ved Hormuzstredet.

Både Bandar Abbas og Qeshm ligger ved stredet.

Iransk statlig TV melder at landets militær har avfyrt missiler mot amerikanske styrker torsdag, etter det som har blitt omtalt som et angrep på et iransk tankskip.

Etter USAs angrep på et iransk tankskip, ble fienden i Hormuzstredet beskutt med iranske missiler og måtte flykte etter å ha fått skader, rapporterte IRIB, med en militær offiser som kilde.

Det kommer også meldinger om eksplosjoner i Minab, sør i Iran, melder Reuters torsdag kveld.

*****

# Irans utenriksdepartements talsperson fordømmer israelsk angrep på Beirut

Esmaeil Baghaei har sterkt fordømt Israels angrep på de sørlige forstedene til Beirut i går kveld, som drepte og såret innbyggere, melder nyhetsbyrået Tasnim.

Han sa at Israels fortsatte angrep mot Libanon, inkludert bruken av forbudte våpen som fosforammunisjon, som eksploderer ved kontakt med oksygen, var et resultat av fortsatt støtte fra land som USA.

*****

# Iranske forhandlere: Irans Anrikete uran er ikke et forhandlingsspørsmål

Irans talsmann for utenriksdepartementet, Esmail Baghei, har de siste dagene gitt en konsekvent beskjed til lokale medier om forhandlingene med USA. Han sa at iranske tjenestemenn ønsker en permanent erklært slutt på krigen på alle fronter. Teheran ønsker også garantier for at krigen ikke vil gjenopptas.

Iranske tjenestemenn sier at Irans suverenitet over Hormuzstredet ikke er forhandlingsbar, men at Teheran kan gjenåpne stredet hvis USA opphever blokaden.

Når det gjelder atomsaken, sier iranske tjenestemenn at de ikke vil gi noen innrømmelser angående landets høyanrikede uran. Teheran motstår amerikanske krav om å utlevere sitt lager av anriket uran og avvikle hele atomprogrammet.

*****

# Ti soldater skadet i angrep på iransk handelsskip fra den amerikanske marinen

Den amerikanske marinen angrep et iranskflagget handelsfartøy i går kveld og skadet ti sjømenn. Fem personer er fortsatt savnet, melder Irans halvoffisielle nyhetsbyrå Mehr.

Angrepet skal ha skjedd i farvannene i Hormuzstredet og Makranhavet i Oman, da et lasteskip nær farvannene i Minab fylke ble truffet og tok fyr.

Mehr rapporterer at det var totalt 15 sjømenn om bord på denne lastebåten, og at 10 sjømenn ble skadet og overført til sykehus, mens lokale grupper og søketeam prøver å finne ut av statusen til de andre sjømennene.

***

# Irans statsminister Araghchi kritiserer den nylige amerikanske militæraksjonen.

I et innlegg på X sier utenriksminister Abbas Araghchi at «iranere aldri bøyer seg for press», og stilte spørsmål ved om de amerikanske handlingene var en grov presstaktikk eller et resultat av «en spoiler som nok en gang lurte POTUS inn i en ny hengemyr».

«Hver gang en diplomatisk løsning er på bordet, velger USA et hensynsløst militært eventyr», sa Araghchi.

Araghchi skrøt også av at Irans missilbeholdning og oppskytningskapasitet var på «120 %» av nivåene før krigen, og la ved et skjermbilde fra en amerikansk avisrapport som sier at CIA fant ut at Iran klarte å beholde mer av våpnene sine etter den amerikansk-israelske bombekampanjen enn tidligere antatt.

Den siste volden kommer mens Washington venter på et svar fra Teheran i forhandlingene om å avslutte krigen. USAs utenriksminister Marco Rubio fortalte journalister at han forventer å høre fra Iran senere fredag.

X: Seyed Abbas Araghchi: Hver gang en diplomatisk løsning er på bordet, velger USA et hensynsløst militært eventyr. Er det en grov presstaktikk? Eller resultatet av en spoiler som nok en gang lurer USA inn i en ny hengemyr?

Uansett årsaker, er resultatet det samme: Iranere bøyer seg aldri for press:

*****

# Irans utenriksminister Araghchi snakker med Tyrkias utenriksminister Fidan

Irans utenriksminister Abbash Araghchi snakket på telefon med sin tyrkiske motpart Hakan Fidan for å diskutere den siste regionale utviklingen.

Irans IRIB-kringkaster, som rapporterte om samtalen, sa at Araghchi ga oppdateringer om det han beskrev som brudd på våpenhvile fra USA, og skyldte på forstyrrelsene i Hormuzstredet på amerikansk «lovløshet og militær eventyrlyst».

Den amerikanske sentralkommandoen sa at styrkene deres satte to iranske tankskip ut av spill som forsøkte å bryte en amerikansk blokade av Irans havner – den siste belastningen på krigens vaklende våpenhvile.

*****

# Irans forsvarsmakt: Hvis USA skaper problemer igjen i Hormuz, kan krigen starte igjen

En anonym iransk militærkilde har uttalt til Irans nyhetsbyrå Tasnim at mens situasjonen for øyeblikket er «rolig», er det fortsatt en mulighet for at USA kan gjeninnta slike konflikter i regionen dersom de prøver å gå inn i Hormuzstredet igjen og «forstyrrer» iranske fartøy.

Tidligere rapporterte det iranske nyhetsbyrået Fars om «sporadiske sammenstøt» mellom iranske styrker og amerikanske marineskip i sundet.

Den amerikanske sentralkommandoen opplyste tidligere at de hadde angrepet to tomme oljetankskip med iransk flagg som de hevdet forsøkte å bryte den pågående amerikanske blokaden ved å gå inn i en iransk havn i Omanbukta.

*****

# Hormuzstredet har blitt en slagmark midt i økende spenninger

Historien her er i utvikling. Iranske medier rapporterer at et iransk oljetankskip ble angrepet av amerikanske styrker, og at Iran svarte. Det er andre dag på rad med konfrontasjoner i sundet.

Irans Tasnim-byrå, som siterer en ikke navngitt militærtjenestemann, sa etter en skuddveksling at sammenstøtene stoppet og at situasjonen nå er «rolig».

Det ser ut til at Hormuzstredet har blitt en slagmark midt i økende spenninger mellom USA og Iran, mens forhandlingene pågår i kulissene.

https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2026/05/INTERACTIVE-IRGC-releases-map-of-control-over-Strait-of-Hormuz-May-5-2026-1777975253.png?quality=80

Iransk kontroll over Hormuzstredet.

¤¤¤¤¤

Relatert: Al Jazeera – Live-oppdateringer.

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.