Advokat Andreas Mellbye og kongens tidligere kommunikasjonssjef Marianne Hagen krangler. Foto fra wiersholm.no og Aker Solutions via VG.
Advokat Andreas Mellbye og kongens tidligere kommunikasjonssjef Marianne Hagen krangler. Foto fra wiersholm.no og Aker Solutions via VG.

Pinlig advokatkrangel brettes ut i VG

Advokat beskylder Kongens tidligere infosjef for å være «stalker».

I et oppslag onsdag kveld forteller VG om en heller pinlig krangel mellom to Oslo-advokater, begge med betydelig prestisje.

VGs oppslag forteller at forretningsadvokat Andreas Mellbye, i advokatfirmaet Wiersholm, beskylder Kongens tidligere kommunikasjonssjef, Marianne Hagen, for å opptre som «stalker». Hagen avviser på sin side anklagene og sier at de er «urimelige og belastende».

Bakgrunnen for saken er en konflikt som har pågått i tre år. Spesielt dreier konflikten seg om styringen av Stiftelsen Martina Hansen. I denne konflikten har Mellbye nylig tapt en juridisk strid om hvem som skal kontrollere stiftelsen.

La oss først ta ordet: Stalking, eller personforfølgelse på godt norsk, er når noen utsetter andre for gjentatt, uønsket oppmerksomhet på en måte som fremkaller frykt eller engstelse.

Tidligere hoffsjef Hagen klager sin nød til VG: «Dette ripper opp igjen det følelsesmessige marerittet som har vært de siste tre årene», sier hun.

Det er heller opplagt fra saken at det er hun som har kontaktet VG og har vist dem informasjonen i saken. Andreas Mellbye, motparten i konflikten, reagerer ifølge VG på at Hagen deler informasjon fra et privat brev med avisen.

VG forteller at Stiftelsen Martina Hansen i en årrekke har drevet et sykehus i Bærum. Mellbye var i 25 år styreleder i stiftelsen, akkurat som hans far hadde vært før ham – og hans far før det igjen. Tydeligvis har vervet gått i arv.

Og lukrativt er det også.

Siden januar 2023 ble Mellbye, i tillegg til å være styreleder, ansatt i en 75 %-stilling med en årslønn på én million kroner. Året etter ikke Mellbye gjenvalgt som styreleder. Deri ligger tydeligvis konflikten.

Mellbye saksøkte stiftelsen for ugyldig styrevalg. Men han vant ikke i domstolene. Høyesterett har avvist å behandle anken fra Mellbye, og dermed er han endelig ute.

Men det betyr ikke at konflikten mellom Mellbye og Hagen over. Mellbye har nylig kommet med anklager mot  Hagen siden hun var på tilhørerbenken i Oslo tingrett for å høre hans vitnemål i arvestriden etter den rike enken Grace Hesselberg-Meyer.

Ja – du leste riktig.

Det er akkurat de samme menneskene som er involvert i den heller pikante arvestriden om millionene etter den angivelig demente Hesselberg-Meyer.

Der er det Mellbyes tidligere samboer og hennes søster – Bettina og Marian Heyerdahl – er saksøkt for å ha mottatt en arv på over 30 millioner kroner.

De rike og mektige i Oslo kjenner jo selvfølgelig hverandre. De er alle fra de samme familiene og har tett omgang.

VG avslører innholdet i et brev til styret i Stiftelsen Martina Hansen, hvor Mellbye omtaler Hagens oppmøte som «uakseptabel stalking». Han skriver videre at både han og datteren opplevde tilstedeværelsen hennes som «svært invaderende» og si at Hagen ikke klarer å «skille sak og person».

Den tidligere infosjefen for hoffet skal altså bruke fritiden sin på å plage forretningsadvokaten.

Hagen avviser dette. Hun sier: «Dette er fullstendig uvirkelig. Jeg har ikke stalket Andreas Mellbye. Jeg var til stede i åpen rett i en sak som journalistene allerede hadde omtalt bredt. Han kan ikke bestemme hvor jeg skal gå».

Til VG skriver forretningsadvokat Andreas Mellbye: «Mitt brev til styret i Stiftelsen var konfidensielt og privat». Han legger til: «Det faktum at Marianne Hagen sender kopi til VG i den hensikt å skape negative oppslag, bare underbygger hva jeg tar opp i brevet. Jeg ønsker ikke å delta i en offentlig diskusjon på dette nivået».

Hagen svarer følgende, i alle fall en delvis innrømmelse at hun har lekket brevet: «Det er ikke min oppgave å beskytte Mellbye mot omdømmetap som følge av hans trusler. Og hvis han truer meg igjen, kommer jeg til å fortelle det offentlig».

Hagen sier videre at den årelange konflikten med Mellbye oppleves som dypt belastende både personlig og profesjonelt. Til VG forteller hun: «Det har vært tre år med konstante beskyldninger og forsøk på å mistenkeliggjøre meg. Jeg er glad for at styret har fått medhold på alle punkter. Jeg er ferdig med å bli manipulert og truet. Dette brevet er en trussel – enda en trussel».

VG forteller også at Mellbye er dømt til å betale Marianne Hagen et millionkrav etter den tapte rettssaken. Saken har, ifølge VG, kostet stiftelsen flere millioner kroner.

Uten Filter takker VG for avslørende innsikt i hvordan ting egentlig foregår blant de penere menneskene i landets hovedstad.

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.