PST påstår at russiske etterretningstjenester forsøker å rekruttere ukrainere i Norge

Selvskrytende oppslag i VG med fullstendig uverifiserbare påstander.

I et oppslag i VG advarer PST (Politiets Sikkerhetstjeneste) mot at russiske etterretningstjenester angivelig rekrutterer ukrainere til ulovlig virksomhet i Norge.

Atle Tangen i PST uttaler til VG: «Med rundt 100.000 ukrainere i Norge forventer vi at dette vil bli en særskilt utfordring i tiden fremover. Det er bosatt ukrainere over hele landet og dette er derfor en relevant problemstilling for de fleste kommuner og distriktssamfunn».

PST skriver i en pressemelding at «de er kjent med flere rekrutteringsforsøk». Blant annet skal ett ha funnet sted nylig, i Sør-Norge. I dette spesifikke tilfellet var en person med ukrainsk bakgrunn allerede kartlagt av russiske etterretningstjenester. De hadde kunnskap om personens bakgrunn fra Ukraina, familieforhold og vedkommende sitt nåværende liv i Norge, påstår Tangen.

Det sies imidlertid at det ikke ble fremsatt trusler fra de russiske aktørene, men utøvd press om å utføre konkrete oppgaver knyttet til norsk forsvar og beredskap.

Med andre ord: PST framsetter som vanlig helt uverifiserbare påstander. Påstandenes kjerne er at en russer, angivelig med tilknytning til staten, har snakket med noen ukrainere.

Her er det virkelig jakt på spøkelser. Russland er nemlig den gode fienden.

At Norge selv driver aktiv spionasje i Russland, vet vi av Frode Berg-saken.

Vi vet også at norsk etterretning er komplett udugelig. Frode Berg-saken var så pinlig at det nesten ikke finnes ord.

Det er heller ikke forståelse for at den nye angivelige spionsituasjonen med ukrainere er skapt ved at Norge har tillatt velferdsmigrasjon. Hvorfor oppfordrer ikke PST heller ukrainerne til å reise hjem? Da er jo problemet løst. Og mange penger spart.

Videre viser VG-artikkelen at PST synes å være påvirket av den herskende sosionomtankegangen som finnes i hele statsapparatet. «PST ønsker å skape en tettere dialog med det ukrainske miljøet i Norge for å øke bevisstheten og årvåkenheten knyttet til denne problemstillingen. Det vil igjen føre til at det ukrainske miljøet, og samfunnet for øvrig, kan sette inn nødvendige forebyggende tiltak», sier Tangen.

Forebyggende tiltak? Hva med å heller arrestere spionene! Hvis de da finnes.

VG opplyser også om at i årets nasjonale trusselvurdering fremhever PST at det er forventet økt aktivitet fra de russiske etterretningstjenestene i Norge i 2026. Dette skyldes blant annet at Norge har flere militære mål, i tillegg til mer alliert tilstedeværelse og øvingsaktivitet.

Hvorfor kommer dette PST-selvskrytet i VG nå?

Antagelig er det en måte å forsøke å bygge positiv opinion, ettersom det ble skrevet i VG nylig om at PST gjør alt de kan for å hindre at nødvendig informasjon framlegges for Stortingets granskningskommisjon i Epstein-saken. Dette på tross av at Stortinget hadde vedtatt en særlov.

La oss derfor si det rett ut: PST er del av Epstein-komplekset.

Antagelig er det mer grunn til å være bekymret for PSTs skjulte virksomhet enn for angivelige russiske spioner i Norge.

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.