For første gang siden Sverige ble medlem av NATO i mars 2024, står landet vertskap for et NATO-utenriksministermøte.
21. til 22. mai samles utenriksministrene fra alle 32 allierte i Helsingborg.
Kong Carl XVI Gustav og dronning Silvia vil delta under den innledende mottakelsen for ministrene torsdag 21. mai, sammen med Sveriges statsminister Ulf Kristersson og utenriksminister Maria Malmer Stenergard
Mer enn 1.000 delegater, sikkerhetseksperter, tjenestepersoner og journalister fra hele verden vil ankomme Helsingborg. Selve møtet finner sted på Clarion Hotel Sea U. Politiet i Skåne har iverksatt en omfattende sikkerhetsoperasjon i sammenheng med møtet. Det er etablert sikkerhetssoner og trafikale begrensninger i sentrum. Politiet understreker at tiltakene er nødvendige for å beskytte deltakerne og sikre et vellykket møte.
NATOs generalsekretær Mark Rutte, som leder møtet, har uttalt at han er meget fornøyd med at ministrene samles i Sverige – en «høyt verdsatt alliert som kommer med mange viktige bidrag til euro-atlantisk sikkerhet».
Ifølge generalsekretæren vil samtalene i Helsingborg handle om alliansens kjerneprioriteringer: Økte forsvarsbudsjetter, styrking av forsvarsindustrien og videre militær støtte til Ukraina. Arbeidet som legges ned under møtet i Helsingborg, vil danne grunnlaget for det neste toppmøtet for NATOs statsoverhoder og regjeringssjefer, som finner sted i Ankara i juli.
Partileder i Alternativ for Sverige, Gustav Kasselstrand, er imidlertid meget kritisk til møtet og også Sveriges medlemskap i NATO.
I tillegg har Rutte selv koblet forsvarsalliansen NATO med krigen i Iran, hvor han sier at «det faktum at vi står sammen, USA og Europa og Canada – er avgjørende også for suksessen til denne amerikansk-israelske kampanjen», og legger til at «til syvende og sist vil vi følge USAs ledelse».
I videoen kommenterer Kasselstrand at USA ikke vil være representert av «ikke akkurat de som bestemmer i USA, for de sender bare sin utenriksminister, og som alle vet er det andre grupper, andre interesser som styrer landet». USA har, ifølge Kasselstrand, blitt «et oligarkstyrt land hvor militærindustri, sionistlobby og andre mektige og ganske skjulte grupper har det siste ordet i nesten all politikk». «Landet er jo praktisk talt en lydstat til Israel, som alle vet», sier Kasselstrand.
Kasselstrand argumenterer for at denne ordningen er nettopp hva atlantismen går ut på. Tanken er at svenske og europeiske politikere skal «vise seg tjenestevillige overfor USA», ikke ivareta egne nasjonale interesser.
Kasselstrand forklarer at det var på grunn av denne servile mentalitet at Sverige ble dratt inn i NATO, uten debatt eller folkeavstemning. Han kritiserer også USAs enklaver, særlovgivning, retten til å føre inn materiell, eventuelt også atomvåpen på svensk jord uten svensk kontroll.
Kasselstrand argumenterer videre i sitt innlegg for at det er det atlantiske systemet som medfører at Sverige ender med å støtte USAs og Israels ulovlige kriger mot Iran og mange andre land uten et eneste kritisk ord.
«Og NATO er vel kanskje det ytterste uttrykket for nettopp atlantismen, med tanke på at NATO er en organisasjon som ikke har som formål å forsvare Europa eller andre land, men den har som formål at USA skal kunne utøve makt på verdensscenen», sier Kasselstrand.
Det vises i innlegget til NATOs generalsekretær Mark Rutte egen uttalelse:
«But also it is a platform for the United States to project power on the world stage, because this whole operation, this whole campaign in Iran, needs these basing requests to be positively engaged with by NATO – all as they are doing, making use of key assets here in Europe. So the fact that we stick together – the United States and Europe and Canada – is crucial also for the success of this American-Israeli campaign, and we see key nations in NATO doing everything necessary to make sure that they do everything to enable. I think it’s all evidence that yes, we have debates, we are an alliance of democracies, but in the end we will follow the American lead when it comes to these crucial crucial moments. NATO is a platform for the United States to project power on the world stage».
Medlemskapet i NATO innebærer med andre ord at den europeiske rollen er at en skal være en lydig og flink marionettdukke for USA.
Med tanke på det kommende NATO-møtet i Helsingborg, så bruker Kasselstrand harde ord: Møtet er «en skam for vårt land. Det er pinlig. Det burde aldri ha funnet sted. Vi burde aldri vært med i NATO».
Kasselstrand poengterer at det svenske partiet som aller tydeligst driver NATO-motstand er Alternativ for Sverige.
Han peker på at det finnes alternativer. Sverige har prøvde vellykkede alternativer i 200 år, nemlig alliansefrihet kombinert med et sterkt nasjonalt forsvar, og aktivt diplomati Dette er ifølge Kasselstrand en viktig ingrediens i en vellykket sikkerhetspolitikk.
Kasselstrand argumenterer for at rollen som en lydig tjener for USA er uheldig for sikkerhetsinteressene til Sverige.
Han beskriver avslutningsvis hvordan Sveriges NATO-medlemskap er som medlemskap i en kriminell gjeng, hvor en blir dratt inn i veldig mange lange, blodige, kompliserte konflikter med andre kriminelle gjenger.
Riksdagsvalget i Sverige 2026 avholdes søndag 13. september 2026. Velgerne skal da stemme på representanter til Riksdagen for mandatperioden 2026–2030, og det holdes samtidig valg til kommunestyrer og regionfullmäktige.