Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Av Vidar Kleppe, Kleppelista, Kristiansand
Mens den norske statskassen og oljefondet sprenges av ufattelig milliard-rikdom så sitter dessverre eksempelvis mange kreftsyke mennesker nordmenn i en umenneskelig og utholdelig hverdag. Der alt for mange medmennesker med kreft – etter min klare mening nektes ny livsviktig, moderne medisin fordi staten synes prisen er for høy.
Og da har jeg ikke nevnt et eneste ord om alle milliardene som sendes ut av Norge helt uten styring og kontroll – til land og organisasjoner som hater Norge og nordmenn, men som «elsker» norske oljemilliarder som vårt eget folk aldri for seg og ta en del i.
Statsminister Støre og finansminister Stoltenberg snakker pent om fellesskapet i sine mange festtaler. Men sannheten er dessverre meget brutal: Staten Norge eser ut av milliard-rikdom, mens alt for mange nordmenn blir fattigere og sykere.
Helsevesenet i Norge har langt på vei blitt todelt – når alvorlig syke medmennesker må pantsette huset eller be om penger på «spleis» for å kjøpe livsnødvendige medisiner privat – er dette en alvorlig diagnose – på manglende politisk handlekraft. Medisiner som legene vet virker, men som staten Norge sier nei til.
Mange norske pensjonister som har slitt og bygget Norge «stein på stein» har faktisk ikke penger til livsnødvendige medisiner på apoteket.
Det er også et faktum at: Uføretrygdede og kronisk syke må velge mellom å spise seg mette eller å betale strømregningen.
Dette er en stor politisk skam. Det er derfor ille å høre toppolitikerne skryte av et bunnsolid statsbudsjett, samtidig som folk flest må betale dyre dommer av egen lomme for å overleve. Når Arbeiderparti-adelen på toppen med Støre og Stoltenberg i spissen mister bakkekontakten, blir systemet hjerterått og umenneskelig for alle nordmenn som helt unødvendig – lider og sliter.
Nå må prioriteringene endres. Vi kan ikke godta et samfunn der staten stapper lommene fulle av 100-vis av ekstra milliarder hvert år, mens nordmenn betaler regninga med helsa og livet. Denne feilprioriteringen fra statsminister Støre og finansminister Stoltenberg må snarest ta slutt. Nok er nok!
Vidar Kleppe, bystyrerepresentant for Kleppelista i Kristiansand