Dette er et leserinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens meninger.
Av Pluto (Disqus-profil), mer av Pluto på UF.
Kilder med kjennskap til forhandlingene fortalte CBS News at det siste forslaget inkluderer en prosess for å gjenåpne Hormuzstredet, tining av noen iranske eiendeler som holdes i utenlandske banker, og en fortsettelse av forhandlingene.
Trump nektet å gi detaljer om avtalen, men sa at «det blir bedre og bedre for hver dag».
«Jeg kan ikke fortelle deg det før jeg forteller det til dem, ikke sant?» sa Trump til CBS News i et telefonintervju.
Viktig melding fra president Donald J. Trump 23.05.26 på Truth Social:
«Jeg er i Det ovale kontor i Det hvite hus, hvor vi nettopp hadde en veldig hyggelig samtale med president Mohammed bin Salman Al Saud fra Saudi-Arabia, Mohammed bin Zayed Al Nahyan fra De forente arabiske emirater, emir Tamim bin Hamad bin Khalifa Al Thani, statsminister Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim bin Jaber Al Thani og minister Ali al-Thawadi fra Qatar, feltmarskalk Syed Asim Munir Ahmed Shah fra Pakistan, president Recep TayyipErdoğan fra Tyrkia, president Abdel Fattah El-Sisi fra Egypt, kong Abdullah II av Jordan og kong Hamad bin Isa Al Khalifa fra Bahrain angående Den islamske republikken Iran og alt relatert til et intensjonsavtale om fred. En avtale er i stor grad forhandlet frem, med forbehold om ferdigstillelse, mellom USA, Den islamske republikken Iran og de forskjellige andre landene, som er nevnt. Separat hadde jeg en samtale med statsminister Bibi Netanyahu fra Israel, som også gikk veldig bra. Endelige aspekter og detaljer ved avtalen diskuteres for tiden, og vil bli annonsert snart. I tillegg til mange andre elementer i avtalen, vil Hormuzstredet bli åpnet. Takk for oppmerksomheten din på denne saken! President DONALD J. TRUMP»
Press-TV 24.05.26: Iran og USA nærmer seg «ferdigstillelse av intensjonsavtale» for å avslutte den påtvungne krigen

Iran og USA har kommet nærmere å ferdigstille et 14-punkts memorandum for å avslutte den pålagte krigen, stanse amerikansk maritim aggresjon og sikre frigjøring av Irans blokkerte aktiva, sier en talsperson for det iranske utenriksdepartementet.
I et TV-intervju lørdag utdypet Baghaei et heldagsbesøk av en pakistansk delegasjon, ledet av hærsjef feltmarskalk Asim Munir, til Teheran, og hyllet Islamabads «viktige» meklingsrolle i samtalene mellom Iran og USA de siste ukene.
«Vi er nå i sluttfasen av denne intensjonsavtalen. Temaene som diskuteres på dette stadiet fokuserer i stor grad på å avslutte krigen, stanse den amerikanske marineaggresjonen – det de selv har kalt en «marineblokade» – og spørsmål knyttet til frigjøringen av Irans blokkerte eiendeler», sa han.
Han la til at formålet med den pakistanske delegasjonens besøk var å fortsette utvekslingen av meldinger mellom Teheran og Washington.
Han understreket at Irans fokus på dette stadiet fortsatt utelukkende er på å avslutte den amerikansk-israelske krigen basert på Den islamske republikkens 14-punktsforslag, som har blitt diskutert frem og tilbake flere ganger.
På spørsmål om Teheran og Washington har nærmet seg en avtale eller beveget seg lenger fra hverandre etter de siste møtene mellom pakistanske og iranske myndigheter, sa Baghaei at Iran ikke kan være helt trygg på at USAs tilnærming ikke vil endre seg igjen som før.
Han erkjente imidlertid at etter flere uker med dialog mellom de to sidene, «ser prosessen ut til å bevege seg mot en konvergens av synspunkter».
Baghaei, som også er talsmann for det iranske forhandlings-teamet, understreket at det å «komme nærmere» ikke betyr at Iran og USA er i ferd med å komme til en forståelse. Han forklarte snarere at det betyr at «basert på et sett med parametere kan de to sidene være i stand til å oppnå en vinn-vinn-løsning».
Han skisserte rammeverket for forhandlingene og sa: «Vår tilnærming har vært å først utarbeide et intensjonsavtale bestående av 14 artikler. Dette memorandumet vil inkludere de viktigste spørsmålene som er nødvendige for å avslutte den påtvungne krigen og saker av grunnleggende betydning for oss.»
«Deretter, innen en rimelig tidsramme på 30 til 60 dager, ville de to sidene diskutere detaljene i disse sakene og til slutt komme til en endelig avtale.»
Den kriminelle amerikansk-israelske aggresjonen mot Iran startet 28. februar med luftangrep som myrdet høytstående iranske tjenestemenn og kommandanter, inkludert lederen for den islamske revolusjonen, ayatollah Seyyed Ali Khamenei.
Iranske væpnede styrker svarte med å sette i gang daglige missil- og droneoperasjoner rettet mot steder i de israelsk okkuperte områdene, samt amerikanske militærbaser og -anlegg over hele regionen.
Videre gjengjeldte Iran angrepene ved å stenge Hormuzstredet, noe som resulterte i en betydelig økning i oljeprisene og biprodukter.
8. april, førti dager inn i krigen, trådte en midlertidig våpenhvileavtale mellom Iran og USA, meglet av Pakistan, i kraft.
Forhandlinger fulgte i den pakistanske hovedstaden Islamabad, men de førte ikke til en avtale midt i Washingtons maksimalistiske krav og insistering på urimelige posisjoner.
Hormuzstredet har ingenting med USA å gjøre
Andre steder i bemerkningene sine pekte Baghaei på spørsmålet om Hormuzstredet og sa at den strategiske vannveien «ikke har noe med Amerika å gjøre».
Han la til at Iran og Oman, som kyststatene i Hormuzstredet, bør definere en mekanisme for det.
På spørsmål om Hormuzstredet er inkludert i det 14-punkts memorandumet, sa talsmannen at saken logisk nok ville bli diskutert.
Han la imidlertid til at det å sette en stopper for «amerikansk piratvirksomhet og maritim bandittvirksomhet» mot internasjonal skipsfart er enda viktigere enn Hormuzstredet.
Iran stengte sundet for sine fiender og deres allierte etter den uprovoserte amerikansk-israelske aggresjonen. Iranske myndigheter begynte å håndheve mye strengere kontroller forrige måned etter at USAs president Donald Trump kunngjorde en blokade rettet mot iranske skip og havner.
Teheran sier tiltakene bryter med vilkårene i den pakistansk-meglede våpenhvilen.
Til tross for blokaden fortsetter skipsfarten knyttet til iransk råolje.
Atomspørsmålet er ikke på bordet foreløpig
På spørsmål om atomspørsmålet kunne være en del av en potensiell avtale, svarte Baghaei: «På dette stadiet diskuterer vi ikke detaljene i atomspørsmålet.»
Han sa at Iran vet at atomprogrammet deres har vært et «påskudd» for to aggressive kriger mot det iranske folket, og la til at landet ble utsatt for ulovlige angrep selv under atomforhandlingene.
«I senere stadier – innen 30 dager, 60 dager eller hvilken tidsramme som til slutt blir avtalt – kan vi diskutere atomspørsmålet eller andre gjensidig avtalte saker separat. Men på dette stadiet, som sagt, er alt vårt fokus på å avslutte krigen», understreket talspersonen.
Fjerning av alle sanksjoner, Irans konstante krav
Når det gjelder sanksjoner, sa Baghaei at Iran har gjort det klart for amerikanske parter at sanksjoner er både «ulovlige og umenneskelige».
Gitt at Teheran ikke diskuterer detaljer om atomspørsmålet på dette stadiet, diskuterer de heller ikke detaljene rundt opphevelsen av sanksjoner i dette korte tidsvinduet.
Han understreket imidlertid at Irans krav om oppheving av alle sanksjoner eksplisitt er inkludert i teksten.
«Dette er vårt konstante krav i enhver samhandling med mellommenn», bemerket han.
Baghaei understreket at «både atomspørsmålet og spørsmålet om å frigjøre Irans blokkerte midler er inkludert i den 14-punkts intensjonsavtalen».
Pakistans offisielle mekler, Qatar tilrettelegger
Baghaei presiserte rollen til de ulike landene i forhandlingsprosessen og sa at Pakistan offisielt er mekler i ordets presise forstand, mens Iran takker andre parter som samtidig har forsøkt å hjelpe, inkludert Qatar.
Han gjentok at tilstedeværelsen av en qatarsk delegasjon de siste to til tre dagene hadde som mål å legge til rette for visse artikler i intensjonsavtalen mellom Iran og USA.
«Det er naturlig at landene i regionen er bekymret for regional fred og sikkerhet. De har vært vitne til hvordan handlinger fra USA og det israelske regimet mot Iran kan utløse konflikt i hele regionen. Derfor har de forsøkt å ikke holde tilbake enhver hjelp de kan tilby i denne forbindelse», sa Baghaei.
¤¤¤¤¤
Nyhetspunkt-oppdatering 24.05.06:
- President Trump sier på sosiale medier at «en avtale i stor grad er forhandlet frem, med forbehold om ferdigstillelse» mellom USA, Iran og regionale stormakter, og legger til at detaljene i avtalen vil bli kunngjort snart.
- Iran fokuserer forhandlingene på å avslutte krigen «på alle fronter, inkludert Libanon», og nekter å diskutere sitt atomprogram, sier utenriksdepartementet.
- Teheran ønsker en slutt på kampene på alle fronter og er fast bestemt på at en avtale må inkludere Libanon.
- Iran oppfordret også til at attentatene stoppes og søker garantier mot fremtidige amerikansk-israelske angrep, samt krigserstatning.
- Når det gjelder Hormuzstredet, har Iran krevd at landets suverenitet anerkjennes, og hevder at de vil gjenåpne vannveien hvis USA opphever sin marineblokade.
- USA presser på for en 20-årig suspensjon av urananriking og overføring av Irans høyanrikede uran.
- President Trump har gjentatte ganger sagt at Iran aldri skal kunne bygge atomvåpen og må begrense rekkevidden og antallet ballistiske missiler landet besitter.
- USAs president Donald Trump hadde telefonsamtaler fra Det ovale kontor med lederne i Saudi-Arabia, Qatar, De forente arabiske emirater, Egypt, Tyrkia og Pakistan.
- Irans utenriksminister Abbas Araghchi hadde telefonsamtaler med sine regionale kolleger i Egypt, Qatar og Oman.
- Oppfordringene kommer samtidig som konturene av en mulig våpenhvileavtale med Iran begynner å tegne seg, med regionale makter som presser på for å holde forhandlingene i live og forhindre en tilbakevending til fullskala eskalering.
- Washington og Teheran «kommer mye nærmere» å ferdigstille en avtale, sa Trump til CBS News.
- Pakistans hærsjef, Asim Munir, avsluttet et kort, men «svært produktivt» besøk i Iran som mekler, sa hæren, og hadde «møter på høyt nivå» med den iranske ledelsen, noe som resulterte i «oppmuntrende fremgang».
- Talsmann for Irans utenriksdepartement, Esmail Baghaei, sa at Iran har «bestemt seg for å fokusere forhandlingene på å avslutte krigen på alle fronter, inkludert Libanon», ikke atomprogrammet.
Krigen mot Iran – Fredsbestrebelser – Nyheter i kronologisk rekkefølge:
# «USA i Midtøsten?»: Trump vifter med amerikansk flagg som dekker Iran
Analyse av Joseph Stepansky – Al Jazeera
Det nestsiste siste innlegget fra TruthSocial kom midt i et «delikat diplomati», sier ekspert, samtidig som USA og Iran indikerer fremgang i samtalene.
Washington, DC – President Donald Trump har lagt ut et bilde av det amerikanske flagget som dekker kartet over Iran, med spørsmålet: «USA i Midtøsten?»
Innlegget på TruthSocial på lørdag representerte nok et potensielt brannfarlig budskap fra Trump midt i de pågående forhandlingene om en mer varig våpenhvile i den amerikansk-israelske krigen med Iran, sa eksperter.
Det har potensial til å skape uro blant både regionale allierte og fiender, gitt Washingtons tidligere intervensjon i Midtøsten, særlig under den amerikanske invasjonen av Irak fra 2003 til 2011, samt Trump-administrasjonens forsøk på å øke sin innflytelse i utlandet.
Stemningen ser også ut til å stride mot Trump-administrasjonens gjentatte uttalelser om at de ikke ønsker en langvarig okkupasjon av Iran. USA har fastholdt at de ikke ønsker et direkte regimeskifte i krigen, som de startet sammen med Israel 28. februar, men at de ville ønske en slik endring velkommen som et biprodukt av militærkampanjen.
Selv for en president kjent for elleville innlegg på sosiale medier og motstridende budskap om krigen, kan innlegget få implikasjoner for pågående forhandlinger rettet mot en mer varig våpenhvile, ifølge Vali Nasr, professor i internasjonale saker og Midtøsten-studier ved Johns Hopkins University.
X: Vali Nasr:
«Først erklærte han at han ville utrydde Irans sivilisasjon, nå erklærer han at han vil gjøre Iran til amerikansk eiendom. Det er denne typen grotesk oppførsel som undergraver diplomatiet og forener iranere i forsvaret av landet sitt. Midt i det delikate diplomatiet sår han tvil om USAs sanne intensjoner»:
Han pekte på Trumps trussel tidlig i april om at en «hel sivilisasjon ville dø» hvis Iran ikke gikk med på en avtale på det tidspunktet. Timer senere ble begge sider enige om en pause i kampene.
Den pausen har vart siden, bortsett fra en håndfull oppblussinger, der USA fortsetter å blokkere iranske havner og Teheran effektivt stenger Hormuzstredet.
«Først erklærte han at han ønsket å utrydde Irans sivilisasjon, nå erklærer han at han ønsker å gjøre Iran til amerikansk eiendom», skrev Nasr på X.
«Det er denne typen grotesk oppførsel som undergraver diplomatiet og forener iranere i forsvaret av landet sitt», la han til. «Midt i et delikat diplomati sår han tvil om USAs sanne intensjoner.»
Det hvite hus svarte ikke umiddelbart på en forespørsel om en kommentar.
De skjøre forhandlingene fortsetter
Lørdag indikerte både amerikanske og iranske tjenestemenn at en ny avtale kan være innen rekkevidde.
Trump fortalte CBS News at begge sider «kom mye nærmere hverandre». USAs utenriksminister Marco Rubio sa at en oppdatering kunne komme snart, rapporterte kringkasteren.
Talsperson for det iranske utenriksdepartementet, Esmaeil Baghaei, sa at de to sidene «for tiden jobber med å ferdigstille» en intensjonsavtale, og at «meningene har konvergert».
Det har fortsatt ikke kommet noen offisielle kunngjøringer knyttet til viktige konfliktpunkter, inkludert fremtiden til Irans atomprogram, skjebnen til landets høyanrikede uranlager og landets fremtidige innflytelse over Hormuzstredet.
Trump bruker jevnlig sin TruthSocial-konto, som han startet etter å ha blitt kortvarig utestengt fra Twitter, nå X, i kjølvannet av valget i 2020, til å komme med store kunngjøringer, angripe politiske fiender og legge ut AI-genererte bilder og videoer.
23.05.26 Video – Meglingsforsøk i Iran-krigen: Pakistans øverste hærsjef møter Irans statsminister i Teheran
«Iran er vertskap for samtaler med pakistanske og qatarske tjenestemenn, inkludert Asim Munir, for å bidra til å lette spenningene med USA. Diskusjonene i Teheran fokuserer på en mulig våpenhvile, sanksjoner, frosne eiendeler og atomspørsmål, uten noen endelig avtale ennå»:
Utenrikspolitikken i hans andre periode har vært definert av forsøk på å øke amerikansk innflytelse i utlandet, spesielt i Amerika. Dette har inkludert den militære bortføringen av den venezuelanske lederen Nicolás Maduro, fortsatte trusler mot Cuba og løfter om å ta kontroll over Grønland, det semi-autonome danske territoriet i Nord-Atlanteren.
Trump-administrasjonen har tatt i bruk begrepet Donroe-doktrinen, en referanse til Monroe-doktrinen fra 1823, som forsøkte å redusere europeisk innflytelse på den vestlige halvkule.
Lørdag publiserte Trump også et bilde av ansiktet sitt som kikket over en fjellkjede på Grønland.
«Hallo, Grønland!» sto det:

# Al Jazeera: Kina «oppfordret» Pakistan til å trappe opp meklingsarbeidet mellom Iran og USA
Etter hvert som optimismen vokser rundt forhandlingene mellom Iran og USA, er det en annen aktør i bakgrunnen som hjelper til.
Pakistan har også blitt dyttet av Kina, som har bedt Islamabad om å trappe opp den diplomatiske innsatsen, hvoretter den pakistanske militærsjefen hastet til Teheran.
Pakistans statsminister, Shehbaz Sharif, er i Beijing. Kina følger nøye med på dette. Og Pakistan har også støtte fra vennligsinnede land som Qatar, Saudi-Arabia og Tyrkia.
Den amerikanske presidenten skal også snakke med dem. Men for første gang siden fredssamtalene startet mellom de to, er det endelig et lyspunkt i horisonten.
*****
# Iran og Pakistan sender revidert forslag om å avslutte krigen til USA
Iran og Pakistan har sendt inn et revidert forslag til USA om å avslutte krigen og gjenåpne Hormuzstredet, ifølge en nyhetsrapport.
Et svar på forslaget fra Washington forventes innen søndag, opplyste to anonyme pakistanske kilder til Reuters.
Tidligere sa utenriksminister Marco Rubio at det har blitt gjort noen fremskritt i forhandlingene med Iran, og at USA kan ha «noe å si» om saken i løpet av de kommende dagene.
*****
# FIFA godkjenner Irans forespørsel om å flytte VM-leir fra USA til Mexico
FIFA har godkjent Irans forespørsel om å flytte landslagsleiren sin fra USA til Mexico før VM.
Den iranske fotballsjefen Mehdi Taj sa at forberedelsesleiren nå vil finne sted i Tijuana nær Stillehavet og grensen til USA.
«FIFA har godkjent forespørselen om å endre plasseringen av landslagsleiren fra USA til Mexico», sa Taj i kommentarer publisert av det iranske medieselskapet IRNA.
Iran har i flere måneder møtt usikkerhet rundt reise- og sikkerhetsarrangementer for verdensmesterskapet, som arrangeres i fellesskap av USA, Canada og Mexico fra 11. juni til 19. juli.
Iranske tjenestemenn sa denne måneden at spillerne og staben deres ennå ikke hadde mottatt amerikanske visum mindre enn en måned før turneringsstart.
Video – Irans VM-håp møter amerikansk visumhindringer:
# Irans utsending til Pakistan sier at «positive fremskritt tar form» i amerikanske samtaler
Irans ambassadør til Pakistan, Reza AmiriMoghadam, sier at han diskuterte «resultatene» fra amerikanske forhandlinger med tjenestemenn etter at han kom tilbake til Teheran.
«Med konservativ optimisme kan vi håpe at – hvis den andre siden er tilstrekkelig forpliktet – tar et positivt skritt form som er et resultat av Den islamske republikken Irans posisjoner basert på verdighet, de modige væpnede styrkenes standhaftighet og den tapre iranske nasjonens motstand, samt initiativet og den dedikerte innsatsen til den pakistanske mekleren», sa Moghadam.
Den iranske ambassadøren takket også Pakistan for deres rolle i forhandlingene.
X: Reza Amiri Moghadam: For noen minutter siden gratulerte den ærede pakistanske innenriksministeren, min kjære bror Mohsin Naqvi, meg med resultatene av forhandlingene med landets tjenestemenn etter at jeg kom tilbake fra Teheran.
Med konservativ optimisme kan vi håpe at hvis den andre siden er tilstrekkelig forpliktet, tar et positivt skritt form som er et resultat av Den islamske republikken Irans posisjoner basert på verdighet, de modige væpnede styrkenes standhaftighet og den tapre iranske nasjonens motstand, samt initiativet og den dedikerte innsatsen til den pakistanske mekleren.
Jeg håper at den oppriktige innsatsen fra den ærede pakistanske regjeringen og hæren, spesielt statsminister Muhammad Shahbaz Sharif og feltmarskalk Seyed Asim Munir NI(M), HJ, COAS& CDF, for initiativet til mekling, og visestatsminister og utenriksminister Muhammad Ishaq Dar og innenriksminister Mohsin Naqvi, for deres oppriktige diplomatiske innsats, vil føre til varig fred i regionen.
På mine vegne uttrykker jeg min oppriktige og helhjertede takknemlighet til dem alle for deres oppriktige innsats.
# «Dette er Suez-øyeblikket for USA»
USA står overfor en krise som ligner på Suez-krigen i 1956 , som førte til nedgangen for Storbritannias kolonimakter i Midtøsten, ifølge en tidligere høytstående amerikansk diplomat som fungerte som ambassadør i Tunisia.
«Britene vant taktisk; de tapte strategisk – og de måtte overlate sikkerhetsansvaret i regionen til USA», sa Joey Hood til Al Jazeera. «Og nå er det Irans tur til å motta det regionale sikkerhetsansvaret fra USA.»
Forhandlingene om Hormuzstredet kunne «være ferdige på en time», sa Hood, med forsikringer om at Iran ville gjenåpne vannveien og at miner ville bli fjernet fra de viktigste skipsfartsårene.
Men de mer komplekse kravene inkluderer å utarbeide nivået på sanksjonslette Iran kan motta, samt landets atomprogram.
«Diplomaten i meg vil at de skal være veldig, veldig nære, og at dette skal være på vei mot en konklusjon veldig, veldig raskt», sa Hood.
# Pakistan er «svært optimistisk» etter intensive Iran-samtaler i Teheran
De er virkelig svært optimistiske med tanke på forhandlingene her i Pakistan. Militæret sendte ut en uttalelse tidligere der de sa at de omfattende samtalene var svært produktive.
Den pakistanske militærsjefen, general Asim Munir, hastet til Teheran fredag for 24 timer med intensive forhandlinger, som inkluderte møter med den iranske presidenten Masoud Pezeshkian, den iranske utenriksministeren Abbas Araghchi og andre høytstående tjenestemenn.
Og det er nå selvfølgelig optimisme her i Islamabad om at mange av irritasjonsmomentene er fjernet.
Det blir viktig å se hva som kommer ut av Washington. Teheran har selvfølgelig indikert overfor Islamabad at de er villige til å vurdere flere alternativer. Det er snakk om, selv om vi ikke kan bekrefte det, at Iran kan være villig til å fortynne sitt anrikede uran og selvfølgelig delvis åpne Hormuzstredet.
Den ville også ønske at USA opphever blokaden.
Så de neste timene, de neste dagene, vil bli kritiske. Og hvis det faktisk kommer en beskjed fra Washington, kan vi kanskje få se en ny runde med samtaler i Islamabad.
# «En katastrofe»: Republikanske senatorer fordømmer fredsfremgangen mellom USA og Iran
Flere republikanske senatorer har reagert på tegn til fremgang i våpenhvileforhandlingene mellom USA og Iran ved å oppfordre til mer krig.
Lindsey Graham, en nær Trump-alliert og trofast støttespiller av Israel, kritiserte enhver avtale der Iran oppfattes som å ha en sterk posisjon.
«Hvis det inngås en avtale for å avslutte den iranske konflikten fordi man tror at Hormuzstredet ikke kan beskyttes mot iransk terrorisme, og Iran fortsatt har evnen til å ødelegge viktig oljeinfrastruktur i Gulfen, vil Iran bli oppfattet som en dominerende makt som krever en diplomatisk løsning», skrev han på X.
«Denne kombinasjonen av at Iran blir oppfattet som å ha evnen til å terrorisere sundet i all evighet og evnen til å påføre massiv skade på oljeinfrastrukturen i Gulfen, er et stort skifte i maktbalansen i regionen, og over tid vil det bli et mareritt for Israel», la han til.
Senator Roger Wicker sa at en 60-dagers våpenhvileavtale, (som per se ikke er bekreftet) «ville være en katastrofe».
«Alt som ble oppnådd med Operasjon Episk Raseri ville være forgjeves!» skrev han.
X: Neocon Lindsey Graham raser mot enhver fredsløsning:
# Tidligere israelsk forsvarsminister kaller den nye Iran-avtalen en «katastrofe»
Tidligere forsvarsminister AvigdorLieberman har anklaget statsminister Benjamin Netanyahu for å gjøre Israel til en «bananrepublikk», ettersom sinne vokser over de USA-ledede forsøkene på å få til en avtale med Iran.
Lederen for det høyreekstreme sionistpartiet Yisrael Beiteinu sa at en avtale med Teheran ville være katastrofal fordi den ville la Irans lederskap være intakt.
«Fra vårt synspunkt er enhver avtale en katastrofe, fordi enhver avtale lar ayatollaene sitte ved makten», sa han til Channel 12s program Meetthe Press.
Han angrep også rapporterte elementer i en potensiell avtale, inkludert tining av iranske eiendeler verdt 110 milliarder dollar, og å la Iran gjenoppta ubegrenset salg av olje og gass.
På spørsmål om president Trumps tilnærming til Netanyahu og Israels utelukkelse fra deler av forhandlingene, sa Lieberman at Trump ydmyket Israel «med Netanyahus velsignelse»

# Trump sier Hormuzstredet vil gjenåpnes som en del av fredsavtalen
Den amerikanske presidenten sier at «de endelige aspektene og detaljene i avtalen for tiden diskuteres, og vil bli kunngjort snart».
«I tillegg til mange andre elementer i avtalen, vil Hormuzstredet bli åpnet», la han til.
Trump nevnte ikke Libanon – et sentralt krav fra Iran for å være en del av fredsavtalen ettersom Israel fortsetter sine angrep – men sa: «Separat hadde jeg en samtale med Israels statsminister Bibi Netanyahu, som også gikk veldig bra.»
# Spørsmålene vokser rundt «nøyaktig hva USA oppnådde» i Iran

Vi vet at visepresident JD Vance ikke skulle være i Det hvite hus i dag – men kortesjen hans ble observert mens han gikk inn i Det hvite hus.
Presidenten har snakket med journalister. Han fortalte CBS News at Iran kommer mye nærmere det USA ønsker når det gjelder en fredsavtale.
Vi begynner å få litt motstand fra noen av de mer hardbarkede republikanske medlemmene av Kongressen. Det er økende spørsmål om nøyaktig hva USA oppnådde under de aktive kampene.
New York Times rapporterte at etterretningstjenesten sier at når det gjelder Hormuzstredet, har Iran fortsatt 30 av de 33 missilområdene langs den kritiske vannveien.
Sytti prosent av de mobile utskytningsrakettene er fortsatt intakte, og de har omtrent 70 prosent av missillageret de hadde før krigen mellom USA og Israel startet.
# 24.05.26: Iran bestrider Trumps uttalelse om gjenåpning av Hormuzstredet
President Trumps påstand om at Hormuzstredet vil gjenåpnes helt som en del av en fredsavtale med Iran er «langt fra virkeligheten», melder det semi-offisielle nyhetsbyrået Fars.
«Basert på den siste utvekslede teksten, vil Hormuzstredet fortsatt være under Irans administrasjon dersom en mulig avtale inngås», het det.
«Selv om Iran har gått med på å la antallet passerende skip gå tilbake til nivået før krigen, betyr ikke dette i det hele tatt ‘fri passasje’ til situasjonen før krigen.»
Det nye byrået la til:
«Forvaltningen av sundet, fastsettelse av rute, tidspunkt, måte for passering og utstedelse av tillatelser vil forbli utelukkende under Den islamske republikken Irans kontroll og skjønn. Derfor er Trumps påstand i denne forbindelse ufullstendig og samsvarer ikke med virkeligheten.»