Ifølge NRK var det «en fest som gikk over i opptøyer og arrestasjoner». Og NRK forteller at 780 personer ble pågrepet, og 450 av dem sitter nå i varetekt.
Videre er 219 personer skadd, hvorav åtte er alvorlig skadd. En person ble funnet død etter en trafikkulykke i Paris som opprørere forsøkte å blokkere.
NRK viser også til at i 2025 så mistet to personer livet og nærmere 200 ble skadet. Situasjonen var den gang den samme: Paris Saint-Germain vant også den gang Mesterligafinalen, akkurat som nå.
I år var over 22 000 politifolk sendt ut i gatene, hvorav 8 000 i Paris. Selve finalen ble spilt i Budapest, men ble overført på Champs-Élysées og Parc des Princes.
NRK bemerker kryptisk: «Det kan fremstå som et paradoks at PSGs seirer ofte ender i opptøyer».
Ja, hva består mysteriet i?
For å forklare saken har NRK kontaktet Marte Mangset, førsteamanuensis i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Hun beskriver Frankrike som «et autoritært og klassedelt samfunn» når hun skal «forklare».
«Jeg tror det er en oppdemmet frustrasjon, og at dette blir en anledning til å få ut ting de ikke får ut i hverdagen. Mange har mistet troen på andre måter å vise det på, som gjennom politikk og ved valg», sier Mangset til NRK.
Hun fortsetter: «Ved store feiringer, blir det en slags unntakstilstand. Vanlige regler settes til side. Da utnytter noen anledningen til å skape kaos».
«Hvorfor skjer det i Paris og ikke andre europeiske storbyer?» spør NRK.
«Det er nok en viss tradisjon for gatekamp i Frankrike. Men jeg synes det er vanskelig å si noe sikkert», svarer Mangset.
Ikke ett ord om hvem det er som står bak opptøyene, noe som lett kan observeres på bilder og videoer.
NRK har sitert Marine Le Pen slik: «Bare i Frankrike utløser en fotballklubbs seier opptøyer. Bare i Frankrike føler alle seg tvunget til å låse seg inne i hjemmene sine kvelden etter en seier, for å unngå å bli konfrontert med vold».