Donald Trump og Benjamin Netanyahu. Foto fra Wikipedia.
Donald Trump og Benjamin Netanyahu. Foto fra Wikipedia.

Axios: Trump kalte Netanyahu gal i telefonsamtale

«Du er faen meg gal. Du hadde sittet i fengsel hvis det ikke var for meg. Jeg redder ræva di. Alle hater deg nå. Alle hater Israel på grunn av dette».

Det eksisterer stor uklarhet om de pågående forhandlingene mellom USA og Iran.

Etter at angrepet fra USA og Israel på Iran startet 28. februar, så har resultatene uteblitt. Det er en kjent sak at Trump opplagt har politisk egeninteresse av å avslutte krigen.

Axios kommer nå med en nyhet om store vansker mellom USAs president Donald Trump og Israels statsminister Benjamin Netanyahu. Ifølge Axios gikk president Trump til angrep på den israelske statsministeren Benjamin Netanyahu på grunn av Israels eskalering i Libanon i en banneordsfylt samtale mandag 2. juni.

Axios forteller at Trump uttalte i samtalen: «Du er faen meg gal. Du hadde sittet i fengsel hvis det ikke var for meg. Jeg redder ræva di. Alle hater deg nå. Alle hater Israel på grunn av dette».

Axios forteller at deres kilder er «to amerikanske tjenestemenn og en tredje kilde som var orientert om samtalen».

De forteller videre at en amerikansk tjenestemann sa at Trump fortalte Netanyahu at det å følge opp truslene om å bombe den libanesiske hovedstaden ville isolere Israel ytterligere rundt om i verden.

To av kildene sa at Trump hevdet at han hadde bidratt til å holde Netanyahu unna fengsel – en referanse til hans støtte under Netanyahus korrupsjonsrettssak.

Den amerikanske tjenestemannen oppsummerte Trumps bemerkninger til Netanyahu og sa: «Du er jævlig gal. Du ville vært i fengsel hvis det ikke var for meg. Jeg redder deg. Alle hater deg nå. Alle hater Israel på grunn av dette.»

En annen kilde som var orientert om samtalen, sa at Trump var «forbanna» og på et tidspunkt ropte til Netanyahu: «Hva i helvete driver du med?»

Den amerikanske tjenestemannen som er en av kildene til saken sa at Trump visste at Hizbollah hadde skutt mot Israel og at Israel måtte forsvare seg, men følte de siste dagene at Netanyahu eskalerte på en uforholdsmessig måte. I tillegg til truslene mot Beirut har Israel utvidet sin bakkeoperasjon i Sør-Libanon.

En annen amerikansk tjenestemann sa at Trump var bekymret over at Israel hadde drept så mange sivile i Libanon, og protesterte mot at israelerne rev ned bygninger for å ta ut en eneste Hizbollah-kommandør.

Det er kjent at Trump og Netanyahu har hatt flere spente samtaler tidligere, men at de likevel koordinerer tett når det gjelder Iran og andre saker. En tjenestemann sa at dette var en av Trumps verste samtaler med Netanyahu siden han kom tilbake til embetet.

Trumps sinne så ut til å være drevet av det faktum at Netanyahus beslutning om å eskalere i Libanon truet med å ødelegge forhandlingene hans med Iran. Etter samtalen la Trump ut på Truth Social at Iran-samtalene «fortsatte i et raskt tempo».

Netanyahu ga ut en uttalelse etter samtalen der han sa at han hadde fortalt Trump at Israel ville angripe mål i Beirut hvis Hizbollah ikke sluttet å angripe Israel, og at Israel i mellomtiden ville fortsette sine operasjoner i Sør-Libanon.

«Vår posisjon er fortsatt den samme», skrev Netanyahu.

Den andre amerikanske tjenestemannen hevdet at Trump i realiteten hadde «kjørt over» Netanyahu i samtalen. «Bibi sa: ‘OK, OK, bare sørg for at alt blir tatt hånd om’», ifølge tjenestemannen. Netanyahus kontor svarte ikke på en forespørsel om kommentar.

Denne websiden bruker informasjonskapsler til funksjonalitet. Ved å gå videre aksepterer du bruken av disse.